Coaching handler om at låse op for menneskers potentiale og derved øge deres præstationer. Gennem refleksion over coachens spørgsmål nedbryder fokuspersonen de barrierer, der i den nuværende situation forhindrer ham eller hende i at kunne se, høre, føle og tænke på alternative valgmuligheder.
Ved at coache er det muligt for lederen at støtte medarbejderen i at fjerne sin indre modstander og forhindringer, så medarbejderen selv finder en naturlig evne til at løse opgaven og forbedre sin præstation
I coaching er det ikke nødvendigt for lederen at have faglig indsigt i emnet, idet det er fokuspersonen, der selv har de nødvendige ressourcer og svarene i sig. Coachen har udviklet evnen til at stille gode spørgsmål.
Coaching giver dig mulighed for:
Coaching assisterer fokuspersonen til:
Coaching er et effektivt værktøj i personaleledelse. Lederen kan anvende coaching til at:
Coaching stiller krav til lederen om indlevelse, fokuseret lytning, opmærksomhed og tålmodighed.
Coaching forudsætter en forudgående aftale. Det er vigtigt, at coaching foregår i en tryg atmosfære. Derfor skal det ikke foregå med lederen siddende bag ved sit skrivebord. Coaching forudsætter gensidig accept og frivillighed. Det er vigtigt, at varigheden er aftalt på forhånd.
Coaching er en ligeværdig dialog, der bygger på gensidig respekt og nysgerrighed.
Det er grundlæggende uden betydning, hvad lederen mener. Som coach har lederen ansvaret for processen, og medarbejderen har ansvaret for indholdet. Lederen inviterer gennem spørgsmål medarbejderen til egendialog og refleksion.
Lederen skal ønske at hjælpe medarbejderen til at hjælpe sig selv. Lederen skal have en anerkendende holdning til medarbejderen om, at han eller hun er kompetent eller er i stand til at blive det.
Det vigtigste værktøj er gode spørgsmål, der udspringer af medarbejderens egne formuleringer og holdninger. Lederen skal være nysgerrig, respektfuld, undersøgende og udfordrende i sine spørgsmål. Lederen skal undlade at bringe sin egen opfattelse i spil og skal vise professionelt nærvær gennem balance mellem distance og indlevelse.
Coaching kan foregå efter nedenstående model (AAAPE), hvor der i hver fase stilles konkrete og åbne spørgsmål:
Hvis du ønsker at benytte den coachende lederstil, skal du kunne:
Når du som leder har lært at coache, vil du opleve, at du i endnu højere grad får følgeskab af dine medarbejdere. Du vil observere, at arbejdsglæden vokser, og kvalitet og effektivitet i organisationen øges. Coaching er også velegnet til teamsamtaler. Coaching er et ledelsesværktøj, der gør en forskel.
[D1]